Balule Game reserve/Greater Kruger Nationaal Park

11 december 2013 - Skukuza, Zuid-Afrika

Greater Kruger Nationaal Park omvat het Kruger Nationaal Park en een aantal private"game reserves"(wildreservaten) die aan het Kruger Nationaal Park grenzen. Vroeger waren deze private game reserves met een hek gescheiden van het Kruger nationaal Park, maar in de loop der tijd zijn de hekken tussen deze reservaten en het Kruger Park weggehaald, waardoor men nu spreekt van het Greater Kruger. Het verschil met het Kruger Park is dat de private game reservaten alleen bezocht kunnen worden door mensen die overnachten in de lodges of tented camp die erin gelegen zijn! Vanmorgen in Andy's Camp opgestaan met de geluiden vanuit de bush, er werd ons gisteravond dan ook op het hart gedrukt niet alleen naar en van de tent te lopen. In plaats van de geplande wandelsafari gaan we eerst een gamedrive per jeep doen omdat het pijpestelen regende. Allemaal in regenkleding en met de camera in de aanslag maar helaas niet veel wild gezien. Na afloop van de gamedrive toch nog de wandelsafari want het weer klaarde op en het zonnetje kwam zelfs tevoorschijn. Tijdens de wandelsafari kregen we uitleg over planten en struiken, kleinere dieren zoals de knalrode fluweelachtige teken, spinnen en olifantenstront! Een olifant eet 300 kg planten, gras per dag en moet zijn eten binnen 4 uur verwerken. Die poep kan je gewoon oppakken en ontleden en wanneer je het aansteekt verjaag je de muggen. Het kan gebruikt worden als licht wanneer je verdwaald bent want het blijft 3 uur branden. Ook zien we de Amarulaboom waar het bekende drankje Amarula van gemaakt wordt. Ook probeerde de gids nog een vogelspin uit zijn hol te lokken maar dat lukte gelukkig niet. 's middags nog wat tijd om te zonnen en te relaxen en na 17.00 uur was er weer een gamedrive. Nu zagen we meer dieren zoals zebra's, giraffes, impala's en bavianen. We genoten van een zonsondergang met een drankje en hapje in de bush. We eindigden de dag met een nachtsafari, maar helaas niet die nachtdieren gezien die anders voor ons verborgen zouden zijn gebleven. Dezelfde avond genoten we nog van een hartige bush braai en vielen vervolgens weer met de geluiden van de wildernis in slaap.