Panoramaroute

10 december 2013 - Pretoriuskop Restkamp Krugerpark, Zuid-Afrika

Vandaag gaan we een deel van de Panoramaroute rijden. Maar eerst nog wat info over het Krugerpark: het Kruger nationaal Park is het park dat gerund wordt door de overheid. Hier staan verspreid over het gebied een aantal "rest camps"waar je kan overnachten (sla wel vooraf eten en drinken in om de avonden door te komen). De meeste zijn redelijk basic. In het Krugerpark kan men met eigen auto rijden over de over het algemeen goede wegen, maar je mag niet van deze wegen af, ook niet met een 4x4. Doet me aan de Beekse Bergen denken, waarschijnlijk vanwege de verharde weg, maar dan vele malen groter en je ziet gegarandeerd wild! Tip wanneer men een auto gaat huren, kiest een hoge auto voor het zicht en GPS is een must!  De Panoramaroute richtig Graskop begint met vrij helder weer.  We stoppen in Pelgrims Rest, een voormalig goedzoekersplaatsje met leuke winkeltjes en barretjes. We aanschouwen vandaag natuurverschijnselen als de Blyde River Canyon(de enige begroeide canyon ter wereld), Bourkes Potholes en de Three Rondavels. Helaas allen gehuld in mist maar daardoor niet minder indrukwekkend en wat moet het verschrikkelijk mooi zijn bij mooi en zonnig weer. Overnachting in Andy's Camp in het Balule Game Reserve. Een tented camp met erg leuke "tenten" voorzien van heerlijke bedden en eigen douche en toilet.